Recenze: Proč? 13x proto

by - pátek, června 30, 2017

Anotace

Clay Jensen je úplně normální kluk na střední. Jednoho dne na verandě najde balíček – krabici od bot v balicím papíře, bez zpáteční adresy. A uvnitř? Sedm magnetofonových kazet. Kdo dnes poslouchá kazety? A má si je on vůbec na čem přehrát? Ale když Clay ze zvědavosti zasune první kazetu do sterea, svět se mu obrátí vzhůru nohama. Z reproduktorů se totiž ozve hlas Hannah Bakerové – jeho spolužačky, která spáchala sebevraždu. Proč tedy znovu vstupuje do jeho života? A navíc ho svým způsobem obviňuje z toho, co se stalo... proč? To je otázka, která se mu stále převrací v hlavě a na těch sedmi kazetách je 13 důvodů...

Autor

Jay Asher je americký spisovatel příběhů pro teenagery. Byl narozen v Kalifornii v roce 1975. Vydal dvě knihy - Thirteen Reasons Why (Proč? 13x proto) New York Time bestseller YA a Future of Us .

Nelze zastavit to, co má přijít. Nelze změnit minulost. Jediná cesta, jak se dozvědět pravdu a odhalit tajemství, je... začít přehrávat.

Ukázka

Tenhle večírek se pro mne proměnil ve večer samých "poprvé". Viděla jsem tam poprvé rvačku na pěsti - což bylo hrozný. Neměla jsem vůbec ponětí, co se děje, ale začalo to těsně za mnou. Dva kluci tam na sebe řvali, a když jsem se otočila, stáli už jen snad dva cenťáky od sebe. Kolem se začal shlukovat dav, který je ještě hecoval. Z kolemjdoucích byla rázem neproniknutelná zeď, která rozhodně nehodlala dovolit, aby se situace uklidnila. Stačilo, aby se jeden druhého třeba i jen náhodou dotknul.

Už jsem to tu několikrát zmiňovala, ale napíši to ještě jednou. Byla jsem zblázněná do seriálu 13 Reasons Why, pořád jsem o něm mluvila. Kamarádka mi jednoho dne přinesla tuto knihu, že ji to nebavilo. Už předem vám říkám, že ta obálka se mi opravdu vůbec nelíbí. Kdybych ji zahlédla v obchodě, jen bych ji přejela pohledem a šla hledat dál. Má na mě takový dojem, že je to příběh pro puberťačky.

Děj knihy je vyprávěn z pohledu chlapce, Claye Jensena. Je to úplně obyčejný kluk. Svůj volný čas tráví doma učením nebo dělám domácích úkolů. Nemá skoro žádné kamarády. Je tichý a plachý. S Hannou se skoro neznají, ale on ji tajně miluje. Bojí se ji oslovit, protože si myslí, že by o něj neměla zájem...

...jenže ona zájem má. Ale také se stydí ho oslovit. Má problémy doma - rodiče mají plno starostí s chodem krámu, že si jí skoro nevšímají. Stejně jako Clay, i Hanna nemá moc přátel. A když už si nějaké udělá, podrazí ji. Spolužáci ve škole ji šikanují. Utahují si z ní, posmívají se. Někdo ji sleduje, v noci si ji fotí. Kdo by se z tohohle všeho nezhroutil? A aby toho nebylo málo, je tam ještě znásilnění. Co máte dělat, když máte takovéhle problémy, ale nemáte se s nimi komu svěřit? Sebevražda spolknutím prášků není řešení!

Toto téma je velice aktuální. Šikana. Snad každý druhý se s ní setkal. Já jsem byla šikanována na základní škole. Spolužačka mi nadávala a na internetu o mě psala ošklivé věci. Už jen tohle mě ničilo. Nedokážu si představit, že bych zažila všechno to, co zažila Hanna v této knize. A obávám se, že se to někomu třeba stalo.

Námět této knihy se mi líbí. Trochu mě mrzí, že to nebylo více propracované, ale s tím si už pohrál seriál, který se mi líbil ještě více než kniha. Ale co mě mrzí víc je, že z knihy nevyplívá, že sebevražda není řešení!! Tohle by určitě mělo být řečeno! Protože v této knize se šikanovaná dívka zabije, nahraje důvody svého činu, jimiž je třináct lidí a... co pak? Ona je mrtvá, oni mají pocit viny, ale to je možná tak všechno! V knize je ukázáno, že se Hannah nemohla obrátit na své kamarády, na své rodiče, ani na výchovného poradce ve škole. Ale takhle by to být nemělo. Určitě se vždy najde někdo, kdo by naslouchal a pomohl. Jako v tomto případě Clay.

Určitě vám tuto knihu doporučuji. Jestli čtete v angličtině, kupte si raději originální verzi. Už jsem to také udělala a v červnu si knihu přečtu (tento článek bude přednastavený; v době publikování ji už možná budu mít přečtenou).

Mé hodnocení:

Název: Proč? 13x proto
Autor: Jay Asher