Recenze: Selekce

by - úterý, dubna 25, 2017

Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.
Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.
(Zdroj anotace z Databazeknih.cz)

Kiera Cass, narozena v květnu 1981 v Jižní Karolíně, je americká spisovatelka zaměřena na kategorii young adult. Po střední škole se její touho stalo divadlo. Svoji prvotinu Siréna vydala v roce 2009. Ta však neměla příliš velký úspěch. Svoji druhou knihu Selekci, první knihu z triologie Selekce, vydala v roce 2012. Ta se během krátkého času stala bestsellerem. A k tomu jí velké množství nezdravých dortů.

O této knižní sérii musel slyšet snad každý. A jestli ne, tak žije asi v hodně malé bublině. Řekla bych, že tato kniha obletěla celý svět. Českou republiku určitě. Vídala jsem tuto obálku v každém knihkupectví, na instagramu, četla jsem už asi i nějaké recenze. Přiznám se, že mě knihy lákaly k tomu, abych si je přečetla. Ale nikdy jsem nenašla odvahu po nich sáhnout.

Blížilo se pololetí, tudíž nám učitelé dávali zabrat ve škole a já místo ležení v knihách, ležela v učení. Na čtení jsem neměla čas, a tak jsem musela tlustou knihu Her o trůny odložit. Už ani do školy jsem si knížku netahala. Jednoho dne jsem však dostala vztek a vydupala si tři poschodí do školní knihovny. Oznámila jsem naší češtinářce, že mám absťák a že potřebuji něco na čtení. Vtom jsem tam uviděla tuto knihu. Čapla jsem po ní a hned o hodině jsem se do ní pustila.

Ze začátku jsem byla zklamaná. Zámek, princ, princezničky... Kdopak z nich se stane královnou? Přišla jsem si na tento příběh "velká". Sice mám ráda pohádky, ale... A navíc, styl psaní mi také přišel trochu dětinský. Řekla bych tak pro čtenářky do 15 let, které ještě pořád věří, že se stanou princeznou.

Osud tomu chtěl, abych zrovna v tu chvíli potřebovala něco jednoduchého a odpočinkového. A přesně tohle jsem v této knize našla. Kamarádství Americi a prince Maxona mi přišlo úsměvné. Tady se chvíli pozastavím. Další věc, která mě tak trochu iritovala a trvalo delší dobu, než jsem si na ni zvykla. Jména. Jedno horší než druhé. Proč se hlavní hrdinka jmenuje America? Na další jména si už nevzpomínám.

Příběh byl jednoduchý, neztrácela jsem se v něm, všechno bylo jasné. Některé dívky mě rozčilovaly a přála jsem si, aby je princ vyhodil, jiné jsem si celkem oblíbila. Hlavní hrdinka America mi přišla tak trošku nerozhodná dívka. Nejdříve byla bezhlavě zamilovaná do Aspena, který ji zlomil srdce. V zámku se na něj snažila zapomenout a co nejdéle se tam udržet. K tomu využila své upřímnosti, která se mi na ní líbila. Další postavou byl již zmiňovaný Aspen, kterého jsem sice ze začátku měla ráda, ale potom mi začal lézt na nervy. Přišlo mi, že se z chápavého a milujícího přítele stal egocentrický a nafoukaný kluk. Kdežto Maxona jsem si oblíbila již od začátku. Bezbrané princátko, které si ani samo neumí najít budoucí choť. Na druhou stranu byl pozorný, chápavý, vtipný a přátelský. Bude z něj dobrý vladař.

Abych to shrnula. Kniha se mi celkově líbila, byla napsaná jednoduše a čtivě. Doporučila bych ji dívkám, které mají rády princezny a zamilované trojúhelníky.

Ve čtení série už ale asi pokračovat nebudu.

O tom, co se mezi Maxonem a mnou stalo, jsem nikomu neřekla. Dokonce ani Marlee. A ani svým komorným. Chránila jsem si to jako krásné tajemství, ke kterému jsem utíkala během Silviiných nudných přednáškách nebo dalšího nekonečného dne v Dámském salónu. A abych řekla pravdu, na naše polibky - neohrabané i sladké - jsem myslela častěji, než bych čekala.

Autor: Kiera Cass
Série: Selekce
Díl: 1.